poniedziałek, 4 czerwca 2012

Gdzie postawić kompostownik w ogrodzie

Ostatnio natrafiłam w sieci na kilka artykułów na temat rozmieszczenia kompostownika w ogrodzie. Dlatego też dzisiaj postanowiłam opowiedzieć troszkę o tym z mojego punktu widzenia. Z mojego kilkuletniego doświadczenia zapalonej ogrodniczki mogę powiedzieć, że miejsce położenia kompostownika w ogrodzie jest niezwykle istotne z wielu punktów widzenia takich jak np. nieprzyjemny zapach lub ogólny wizerunek ogrodu.

W każdym ogrodzie przy domu znajdzie się pewnie sporo miejsc, w których można by postawić kompostownik, trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Kompostownik z dala od granicy z sąsiadem

Jak to z kompostownikami bywa, po pewnym czasie wydziela się z nich nieprzyjemny zapach, który z pewnością przeszkadzałby naszym sąsiadom. Aby uniknąć późniejszych problemów najlepiej będzie gdy postawimy kompostownik z dala od płotu oddzielającego nasz ogród z sąsiadem. W moim przypadku znajduje się on w południowej części ogrodu, która z nikim nie graniczy.

Kompostownik a ogólny wygląd naszego ogrodu

Poświęcamy wiele godzin aby nasze ogrody dobrze się prezentowały, aby można było miło spędzić w nich czas na zabawach lub grillowaniu. Musimy pamiętać, że kompostownik może niekorzystnie wpłynąć na wygląd naszego ogrodu jeśli postawimy go w nieodpowiednim miejscu. Osobiście sugeruję aby znalazł się on w najmniej widocznej części ogrodu. W pobliżu drzew i krzewów, które jeszcze bardziej mogłyby go zakamuflować :)

Bezproblemowe dojście do kompostownika

Kolejnym ważnym aspektem przy stawianiu kompostownika w ogrodzie jest niewątpliwe możliwość dostania się do niego. Wcześniej pisałam, że najlepiej jest postawić go w pobliżu drzew i krzewów. Musimy jednak pamiętać aby nie odgradzały one nam drogi do kompostownika, który z pewnością w porze letniej i jesiennej będzie bardzo często używany.

PS Mam nadzieję, że pomogłam wam chociaż troszkę z tym małym problemem jaki stanowi poprawne rozmieszczenie kompostownika w ogrodzie :)